על המרכז

חינוך לשוויוניות מתחיל ב-TEC

מרכז TEC רותם את הטכנולוגיה לשירות הסובלנות בחברה

העולם כיום מאופיין בשינויים ובקישורים מהירים ללא גבולות, עד כדי הפיכתו לכפר גלובלי אחד, אך גם בהתחזקות לאומית, תרבותית, דתית ואתנית. האם מגמות אלו נוגדות, או אולי משלימות זו את זו?

החברה הישראלית מאופיינת בריבוי תרבויות, וביטוי לכך ניתן למצוא במוסדות החינוך, בכללן מכללות להוראה, המשתייכות לתרבויות ולזרמים שונים.

המציאות הטכנולוגית של המאה ה-21 מאפשרת ליצור תקשורת בין התרבויות השונות, ואת התקשורת הזו ניתן לנצל להעמקת ההיכרות עם תרבות האחר, למציאת הערכים האוניברסליים המשותפים בצד הערכים הייחודיים לכל תרבות ותרבות, ולפיתוח רב-שיח המאופיין בפתיחות, בהבנה ובכבוד הדדי.

המכללות להוראה מכשירות את אוכלוסיית מורי העתיד לסביבות עתירות מידע, לשינויים, למעברים מהירים ולחברה פלורליסטית, המדגישה את הייחוד התרבותי של כל קהילה וקהילה, מתוך הבנה שהיכרות והידברות בין-תרבותיות חיוניות להעמקת הידע והכבוד ההדדי למען עתיד אנושי נאור יותר.

לאור רציונל זה מפתח המרכז לטכנולוגיה, חינוך ורב-תרבותיות מגוון תוכניות, הפועלות במערכת החינוך, המקשרות באמצעות פעילויות לימודיות-מקוונות בין מוסדות לחינוך מתרבויות שונות. הפעילויות כוללות: כנסים, קורסים ופעילויות העשרה לבתי הספר וממומנות חלקית בידי משרד החינוך וחלקית  על ידי מתנדבים.

ההיסטוריה של מרכז TEC – איך רקם החזון עור וגידים, ועם הצלחה לא מתווכחים!

עד היום השתתפו בתכניות TEC כ-5000 סטודנטים להוראה, כ-1000 מורים וכ-20,000 תלמידים.TEC, המרכז לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותיות, (Technology, Education and Cultural diversity)  הוא מיזם שהוקם בשנת 2005 על ידי ראשות תקשוב בסמינר הקיבוצים – ד"ר מירי שינפלד, במכללת תלפיות – ד"ר איליין חוטר ובמכללת אלקאסמי – ד"ר אסמאא גנאיים ובתמיכת ראשי המכללות דאז ד"ר יוסי אסף,  בני בהגון וד"ר מוחמד עיסאווי.

שלוש המייסדות פיתחו את מודל TEC,​ לפיו סטודנטים ממכללות מכל התרבויות  לומדים יחדיו ברשת בכלים סינכרוניים וא-סינכרוניים, בקבוצות מעורבות ורב-תרבותיות, יוצרים יחדיו חומרי למידה והוראה, מתנסים בסביבות הוראה מתקדמות ובאופן הדרגתי בונים אמון בין חברי הקבוצה.

במהלך השנים הצטרפו לתוכנית בהדרגה סטודנטים והמרצים מחמש עשרה מכללות שונות מהמגזר הערבי, הממלכתי-דתי והיהודי-ממלכתי. בשנת 2009 החלו תוכניות TEC למורים ותלמידים. במסגרתו לומדים יחדיו ברשת תלמידי כיתות ה'-ח' באשכולות של שלושה בתי ספר משלושת המגזרים, מבצעים עבודות חקר משותפות ולבסוף נפגשים פנים אל פנים.

בשנת 2011 עבר המרכז למכון מופ"ת והחל לקיים קורסים דיסציפלינריים ברוח מודל TEC ובדגש על הכרת האחר אגב עבודה שיתופית. לפרטים על הפרויקטים ולצפיה בתוצריהם לחצו על "תכניות".

בשנת 2013 זכו המייסדות בפרס שר החינוך על יוזמה פדגוגית שחוללה שינוי בהכשרת מורים. תמונה.

בשנת 2018 זכה מרכז TEC ב-פרס ירושלים לאחדות ישראל, במעמד נשיא המדינה – ראו את הסרטון.

המרכז מקיים קשרים עם גופים בין-לאומיים, מציג בכנסים בכל העולם, מפרסם בכתבי עת (קישור למאמרים) ומפתח קשרים עם גופים העוסקים בקישור בין בין תרבויות.