התמחות "יוצרים כתיבה"

התמחות דו-שנתית – 360 שעות – מוכרת לתעודת הוראה במכללות

מטרות ההתמחות

ההתמחות בכתיבה במכון מופ"ת נועדה לתת מענה למצוקה אמיתית ושכיחה בקרב סגל המכללות להכשרת מורים: מצוקתם של האינטלקטואלים הפורים, החושבים, היוצרים, מורים ומרצים עמוסי רעיונות, שופעי התחלות של מאמרים, גדושי ציטוטים נפלאים, שהיו יכולים להשתלב במאמר שטרם יצא מן הכוח אל הפועל.

מטרת-העל של ההתמחות בכתיבה היא רכישת המיומנות והכלים לכתיבת חיבור אקדמי (מאמר, פרק בספר, פוסט דוקטורט וכיו"ב) ולעריכתו לפרסום. ההתמחות מבקשת לסייע למתמחים להפוך לכותבים אקדמיים הראויים לעולם המכללות.

נוסף על כך, ההתמחות נותנת כלים להנחיית כותבים בראשית דרכם. מרצים במכללות לחינוך מלמדים קורסים שונים, ורובם מחייבים כתיבה.

קהל היעד

כל מי שתאבי כתיבה, אך חשים חוסר אונים מולה, כל מי שכתבו תזה (דוק׳ או מוסמך), וחפצים להופכה למאמר/ים או לספר, כל מי שחפצים להמשיך לכתוב דברים חדשים/מחקרים חדשים, כל מי שחושבים להפוך חלק ממחקרם לספר פרוזה, כל מי שרוצים לשלוח ידם בקולמוס לצרכים שונים.

ההתמחות מיועדת לחברי סגל ההוראה באקדמיה, המעוניינים להתפתח מבחינה מקצועית באחד מתחומי הכתיבה, או גם בהנחיה של עבודות גמר יישומיות (פרויקטים) לתואר שני ומחקריות (תזה) ועבודות סמינריוניות לתארים ראשון ושני: מרצים, מדריכים פדגוגיים, מדריכים דיסציפלינריים, ראשי תוכניות, מרכזי לימודים ומנחי סטאז׳.

מבנה ההתמחות

בכל יום לימודים יש שלוש משבצות זמן. בכל אחת מהן יש מפגשים מסוגים שונים: הרצאות פרונטליות, דיונים קבוצתיים, היצגים, מתן משוב, למידת עמיתים, עבודה סדנאית בקבוצות, הנחיה אישית וקבוצתית ועבודה עצמית.
התוכנית בנויה מ׳קורסונים׳. כל ׳קורסון׳ – 6-4 מפגשים באותו הנושא. הקורסונים מתחלפים תדיר, ונושאיהם מגוונים: שדה הכתיבה, בין האקדמי לפואטי, פרסום בכתבי עת, כתיבה מסאית, הכותבים וקוראיהם, השימוש במקורות מידע, הוראת הכתיבה האקדמית ועוד.
בכל יום לימודים יש משבצת של זמן כתיבה אישית – המתמחים פוגשים את המנחים האישיים שלהם לעבודה על הטקסט שנוצר עד כה או יושבים בספרייה להמשך כתיבה.

מטרות ביניים מסייעות

  • ליטוש היכולת לחשיבה עמוקה וביקורתית לשם חיזוק הרעיונות, ארגונם ומיקודם;
  • סיוע בניסוח בהיר ומדויק של התובנות;
  • פיתוח ידע ומיומנויות של כתיבה אקדמית; התנסות בקריאה ובכתיבה ביקורתיות;
  • שיפור מיומנויות של הנחיה אישית וקבוצתית של סטודנטים בעבודות סמינריוניות ובעבודות גמר יישומיות ומחקריות;
  • היכרות עם אופני הערכה של תוצר כתיבה והתנסות בהם;
  • פיתוח קהילת לומדים מקצועית בנושאי כתיבה אקדמית והנחיית עבודות.

נושאים נבחרים

  • קריאת מאמרים וניתוחם
  • ניתוח סוגות שונות של כתיבה אקדמית: מאמר מדעי, פרק בספר, דיווח מחקר (כמותי ו/או איכותני), נייר עמדה, עבודות של סטודנטים ועוד
  • תהליכי כתיבה
  • כלים ואסטרטגיות לחיפוש חומרים
  • מיזוג מידע
  • תכנון וכתיבה של תשתית עיונית למאמר
  • כתיבת פרקי העבודה השונים
  • התנסות בכתיבה כמפגש עם עצמי, שימוש בחומרים אוטוביוגרפיים כחומרי יצירה
  • שכלול סגנון
  • כתיבה בצוות
  • אינטראקציה בין מנחה ומונחה במהלך הכתיבהי
  • הערכה ומשוב לטקסט
  • אתיקה מקצועית בנושאי כתיבה
  • ניתוח אירועי הנחיה בכתיבה
  • כתיבה בסוגות שונות, כגון מסה עיונית, טקסט איש

תנאי קבלה

  1. תואר שני ומעלה (תינתן עדיפות לבעלי תואר שלישי)
  2. ריאיון קבלה
  3. קורות חיים

בסיום ההתמחות

  • תקבלו תעודה המעידה על סיום התמחות בכתיבה במהלך שנתיים מטעם מכון מופ"ת
  • תהיו בעלי ידע נרחב בכתיבה בסוגות שונות ובכלים מעודדי כתיבה
  • תכירו שותפים פוטנציאליים לדרככם באקדמיה, ממכללות שונות וממגזרים שונים
  • תציגו תוצרים כתובים בפני עמיתים וב״תערוכה אקדמית״

הצצה לפעילויות

עדויות מתמחים

ההתמחות ניתנת במסגרת בית הספר ללימודי התמחות מקצועית ע"ש פרופ' זילברשטיין
הלימודים מתקיימים במכון מופ"ת בהיקף של יום בשבוע (יום חמישי, בשעות 14:00-9:00). בשנה"ל תשע"ט נקיים במסגרת ההתמחות גם חמישה מפגשים "מעולם אחר": שני ימי לימוד ארוכים ב 3/2/19, 1/7/19, השתתפות בכינוס ושני ימים מקוונים

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני התקשרו אלינו:

מינהל לומדים:

073-75-999-77

 mlomdim@macam.ac.il