הנחיית עמיתים באקדמיה

עולים קומה בהנחיה

התמחות חד שנתית – 180 שעות*

* צרוף התמחות של 180 שעות בשנה נוספת מקנה תעודת הוראה המאפשרת ללמד במכללות

רציונל

חברי סגל אקדמי המכהנים בתפקידי ריכוז והנחיה, נדרשים לכישורי הנחיית עמיתים, בתהליכים כדוגמת- היוועצות, הנחיה אישית וקבוצתית, הנחיית ישיבות צוות, סופרוויז'ן. הנחיה מקצועית יכולה לקדם שינוי, להפחית התנגדויות ולהגביר תחושת שייכות. הנחיית עמיתים מחייבת את בעל התפקיד לפיתוח מיומנויות הממוקדות בתקשורת בין- אישית בצוות ועם יחידים המצויים בקשרי עבודה עימו, ולרכישת כישורי הנחיה והנחיה על הנחיה. בסביבה האקדמית, יחסי עמיתות (קולגיאליות) מערבים קשרים פורמאליים וא-פורמאליים כאחד, ומאופיינים ביחסי סמכות המשלבים הזדהות קולגיאלית, שותפות ושיתופיות. לכן, מעצם טבעה, הנחיית עמיתים באקדמיה מחייבת לשלב בין סגנונות הנחיה שונים בצוות ועם יחידים, ומעוררת  דילמות אתיות ובין-אישיות ייחודיות. התמחות הנחיית עמיתים באקדמיה מציעה העמקת הידע, פיתוח מיומנויות ותהליכי היוועצות ובירור אישי ומקצועי מנקודות מבט מגוונות.   

קהל היעד

  1. בעלי תפקידים פדגוגים, ראשי חוגים ומסלולים במוסד האקדמי
  2. ראשי יחידות, רכזים ומנחי סגל עמיתים (סופרויז'ן) ביחידות הכניסה להוראה
  3. רכזי צוותי עמיתים באקדמיה

מבנה ההתמחות

ההתמחות הינה התמחות חד- שנתית בהיקף של 180 שעות אקדמיות, מתוכן 30 שעות פרקטיקום
על פי הפריסה הבאה:
  • 25 מפגשים בימי חמישי במכון מופ"ת בין השעות 14:00-9:00, (150 שעות). בין המפגשים ישולבו גם התנסות במרכז הסימולציות בבר- אילן והשתתפות בכנס מקצועי בתחום.
  • פרקטיקום: הנחית עמיתים במוסד האקדמי, אשר תלווה בהנחייה על הנחייה (סופרויז'ן) של סגל ההתמחות (30 שעות).

נושאים נבחרים

  1. סגנונות בהנחיה אישית ובהנחיה קבוצתית
  2. מודל המעלית לשילוב תיאוריה, גישה ופרקטיקה בהנחיה
  3. מודל ה- U לפיתוח תהליכי הנחיה ומנהיגות
  4. FOCUSING- התמקדות
  5. מודל מעגל השינוי להתמודדות עם התנגדויות בהנחיה
  6. ליבון דילמות אתיות הנלוות לתהליכי הנחיית עמיתים

דרכי הלמידה

  • הרצאות מעשירות ממומחים
  • למידה סדנאית
  • דיונים בצוותים
  • סימולציות
  • למידה ממקרים בקבוצת סופרוויז'ן מצומצמת
  • למידה מקוונת
  •  היצגי לומדים
  • למידה צומחת עפ"י צרכי הלומדים

תנאי קבלה

  • תואר שני ומעלה (עדיפות לבעלי תואר שלישי)
  • מילוי תפקיד אקדמי ו/או פדגוגי הכולל הנחיית עמיתים בסגל
  • ריאיון קבלה

בסיום התכנית

  • יקבלו המשתתפים תעודת התמחות ב"הנחיית עמיתים" של בית הספר להתמחות מקצועית במכון מופ"ת
  • צירוף התמחות נוספת מהאשכול, בהיקף של 180 שעות, יכול להקנות תעודה שוות ערך לתעודת הוראה במכללות (בכפוף לנהלים)
  • תתמקצעו במיומנויות הנחיה, הנחיית עמיתים והנחיה על הנחיה, אישית וקבוצתית
  • תהיו שותפים בקהילה של עמיתים מן המוסדות האקדמיים ברחבי הארץ

צוות ההתמחות

lironon

ד"ר לירון און

ראש התכנית
מרצה לפסיכולוגיה, לחינוך ולחינוך מיני, מרצה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית גורדון, מרצה בתואר שני לפסיכולוגיה חינוכית במכללה האקדמית עמק- יזרעאל, מנחה בקורס הכשרת יועצות לתפקידי הדרכה באוניברסיטת חיפה, רכז מערך ההדרכה של הפסיכולוגים ביחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות בשרות הפסיכולוגי- ייעוצי במשרד החינוך.

yaelbarlev

ד"ר יעל בר לב

מנחה
מפתחת תכניות לימודים, מובילה תהליכי התפתחות מקצועית של מנהלים, מנחים וצוותים. מלמדת בקורס התמודדות עם קונפליקטים במכון מופת. בעבר, חברת סגל בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.

rivkagross

רבקה גרוס

רכזת ומנחה
יועצת אירגונית, מומחית בהנחיית קבוצות בגישה המוטיבציונית בארגוני חינוך.

ההתמחות ניתנת במסגרת בית הספר ללימודי התמחות מקצועית ע"ש פרופ' זילברשטיין

יינתן סבסוד לתשלום על הקורס מטעם האגף לכניסה להוראה במשרד החינוך – פרטים בהמשך

צפו בסרטון הסבר על ההתמחות

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני התקשרו אלינו:

מינהל לומדים:

073-75-999-77

 mlomdim@macam.ac.il