תחרות כתיבה ללומדי עברית כשפה נוספת "לבחור באור"

בחסות אגודת הסופרים העברים

הפורום הבין-לאומי למורים לעברית כשפה נוספת | מרכזת רחל נפרסטק

תחרות הכתיבה לשנת תשע"ט הגיעה לסיומה, ואנו נרגשים מאוד. לתחרות הוגשו 165 יצירות שעמדו בדרישות התחרות וסווגו לפי שלוש קבוצות גיל (הגיל הרך –כיתות גן עד כיתה ג'; בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים; בתי ספר תיכון, אוניברסיטאות ומבוגרים) ובתוכן לפי שלוש קטגוריות (עברית ברמת מתחילים; עברית ברמת ביניים; עברית ברמת מתקדמים).
היצירות הגיעו לתחרות ממגוון ארצות: אוסטריה, אוקראינה, ארגנטינה,  ארה"ב, דנמרק, הונג קונג, יפן, ישראל, מקסיקו, צרפת, קוריאה הדרומית, קנדה, רוסיה.

בצוות השופטות ישבו:

  • ד"ר אסי שרון – ראש הוצאת אסיף ומרכז הכתיבה והעריכה של אסיף, וראש המרכז לאוריינות אקדמית במכללת לוינסקי לחינוך.
  • רחל לרנר מור – מומחית בהוראת העברית כשפה נוספת, מפתחת חומרי לימוד, מתרגמת, מורה ומנחת מורים.
  • דנה פלג – משוררת, סופרת, עיתונאית, עורכת ומתרגמת, זוכת עיטור אנדרסן לשנת 2018.
השופטות קיבלו לידיהן את כל היצירות מודפסות בגופן אחיד וללא פרטים מזהים של הכותבים. הן ציינו את היצירה הטובה ביותר, לדעתן, בכל קבוצה. לרוב הייתה תמימות דעים באשר ליצירה הזוכה, אך כאשר היו חילוקי דעות – היצירה שקיבלה פחות קולות זכתה בתעודת ציון לשבח.

במהלך קריאת היצירות נוכחנו שיש פער בסיווג רמת העברית של היצירות בארצות השונות.
בתקנון התחרות נכתב שהתחרות מיועדת לתלמידי עברית כשפה נוספת, ובכללם גם ילדי ישראלים, הגרים שנים רבות בארץ אחרת, ולומדים עברית כשפה נוספת. מסיבה זו החלטנו לשים דגש רב יותר בשפיטה על הרעיון, המקוריות, החידוש והיצירתיות ופחות על רמת העברית.

השנה הגיעו יצירות רבות של ילדי גן וכיתות א' – ג'. כשקראנו את היצירות האלה חשנו שיש ליצור קבוצה נוספת כדי לתת גם לתלמידים הצעירים ביותר סיכוי הוגן לזכות בתחרות.

סוגי התעודות:

מקום ראשון  ליצירות שזכו ברוב קולות של השופטות.
ציון לשבח ליצירות עם ציון קרוב מאוד לזה של המקום הראשון.
תעודת השתתפות והגעה לשלב הגמר ליצירות שקיבלו ניקוד גבוה, אך לא מספיק למקום ראשון או לציון לשבח
משתתפים שלא הגיעו לשלבים לעיל קיבלו תעודת השתתפות כללית.

בי"ס יסודיים וחט"ב

מקום ראשון

רמת מתחילים:

אסטל מסלי

בי"ס אמונה, מקסיקו, המורה שרי שילוני. חיבור  תעודה

רמת ביניים:

אמילי צוואניאשווילי

בית הספר צבי פרץ חיות, וינה, אוסטריה. המורה: סיגלית פלדמן. חיבור  תעודה

רמת מתקדמים:

רות נחמיאס

בית ספר אמונה. מקסיקו המורה: שרי ולודבר. חיבור  תעודה

ציון לשבח

רמת מתחילים:

רבקה ניקולאו

בית ספר: לאודה – רעות, בוקרשט, רומניה. המורה: שגיא ראובן. חיבור  תעודה

רמת ביניים:

עמי רוטברג

Hillel Day School of Metropolitan Detroit . המורה: ניבה וילנר-עמיאל. חיבור  תעודה

רמת מתקדמים:

שיינא לויטנסקי

בית ספר נט. סומי, אוקראינה. המורה: רחלי בלוי. חיבור  תעודה

כרמל שנרך

בית ספר: יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה, מורה: שירן נדלר. חיבור  תעודה

בי"ס תיכון, אוניברסיטה ומבוגרים

מקום ראשון

רמת מתחילים:

זאניצה יואן

סיפור/  במסגרת 'האולפן הקצר בואנקובר, המורה: רחל חלבה. חיבור  תעודה

רמת ביניים:

MARESTÉ, Juliett

בית הספר הגבוה למדעי המדינה בפריז Sciences po המורה: בלה בן הרוש. חיבור  תעודה

ציון לשבח

רמת מתחילים:

נאהידֵה סֶבֶסי

האנטר קולג', ניו-יורק, ארה"ב, המורה: דורון פרידמן . חיבור  תעודה

רמת ביניים:

אליענה טרנופול

Frankel Jewish Academy West Bloomfield, Michigan  המורה: מלי הולושיץ. חיבור  תעודה

אמליין ביל

בית ברוזטה סטון – מיין, ארה"ב , המורה: ליסה ביל. חיבור  תעודה

רמת מתקדמים:

Drew Tarnopol

אוניברסיטת מישיגן, המורה: ד"ר עדי רז. חיבור  תעודה

קנאיצירו אידה (Kenichiro Iida)

אוניברסיטת דושישה, קיוטו, יפן, המורה : עדה תגר-כהן. חיבור  תעודה

לרשימת כל המשתתפים שהגיעו לגמר התחרות – לחצו כאן

שיר מולחן מבית ספר שלהבת, לוס אנג'לס, כיתה י"א.
מורה: מיקי רבינוב. תלמידים: סברינה ג׳הן, אתי שוא, אבן רובל.
"לאור ולא לחשך"
אנשים מסביבי מדברים
על משהו שלא משנה
השליליות בעולמינו
חיים שלנו קצרים
תעשה שינוי
בדרכים שלך
והפנה מבטך
לאור ולא לחשך
אור, אור – לא לחשך
לא תראו דברים רעים
אור, אור – לא לחשך
רק תראו דברים פוזיטיביים
רובנו לא מבינים
שיש לנו המון טוב
מזהה ומעריך הזכויות
שהוענקו לנו
עם כל הדברים שרצינו
אל תשכח
מה יש לך
יש לך הזדמנויות
לשנות את העולם
ולעשות כל טוב
אור, אור – לא לחשך
לא תראו דברים רעים
אור, אור – לא לחשך
רק תראו דברים פוזיטיביים
אור, אור – לא לחשך
א תראו דברים רעים
אור, אור – לא לחשך
רק תראו דברים פוזיטיביים
לפעמים, אנחנו מרגישים
שאין לנו מזל או שמחים
הפנה מבטך