​"עברית שפה קשה": הערכת צורכי לומדים מתקשים

והתאמת דרכי התערבות בהוראת העברית כשפה נוספת

​​מפתחת הקורס​ ומרצה​

ד"ר רותי רון

ד"ר רותי רון לימדה עברית במסגרות המיועדות לתלמידים עם לקויות למידה בישראל ובארצות הברית, ועמדה בראש מרכז התמיכה בסטודנטים עם צרכים מיוחדים במכללת "לוינסקי"; כיום עוסקת באבחון ובטיפול, ומנחה מורים בתחום של הערכת קשיים בקריאה וכתיבה וטיפול בהם.​

 

תיאור הקורס

רכישת השפה העברית כשפה נוספת היא משימה מאתגרת. היא הופכת למאתגרת במיוחד כאשר ללומדים קושי ראשוני ברכישת שפת אם עקב קשיים ביולוגיים, סביבתיים או רגשיים, איחור התפתחותי, לקויות ספציפיות של שפה ודיבור ועוד.

בחלקו הראשון של הקורס נדון באתגרים שמציבות השפה העברית בכלל, ומערכת הכתב העברי בפרט. נדגיש מודלים המסבירים כיצד מתפתחים שטף הקריאה והאיות בעברית, ונפרט את הגורמים העלולים לפגוע בפיתוח תקין של יכולות אלו בהקשר של לימוד העברית כשפה נוספת. בחלקו השני של הקורס המשתלמים ייחשפו לכלי אבחון המיועדים למורים, וכן לכלים ולתוכניות התערבות, ויתנסו בהם. יושם דגש על התאמת התוכניות והכלים לתלמידים עם קשיים ברכישת שפת האם הנדרשים להתמודד עם רכישת העברית כשפה נוספת. 

מטרות הקורס:

  • פיתוח ידע תיאורטי על קשיים בהתפתחות תהליכי זיהוי מילים ואיות בעברית מנוקדת, ובמעבר לקריאת עברית לא מנוקדת.
  • פיתוח ידע תיאורטי על קשיים בפיתוח היכולת לזהות מילים ולאיית בעת רכישת עברית כשפה שנייה (או שלישית) ברצף בקרב תלמידים בסיכון (תלמידים המתקשים גם ברכישת שפת האם עקב קשיים ביולוגיים, סביבתיים או רגשיים, איחור התפתחותי, לקויות ספציפיות של שפה ודיבור ועוד).
  • פיתוח ידע מעשי על כלים המשמשים לזיהוי הכוחות והקשיים של התלמיד.
  • פיתוח ידע מעשי על מבחר תוכניות התערבות קבוצתיות ואישיות שנועדו לקדם שטף קריאה וכתיב.

לעיון ביחידות הלימוד, לחצו כאן

קהל היעד:

מורים, מורי מורים, רכזי מקצוע ומנהלים המעוניינים להעשיר ולהעמיק את ידיעותיהם בתחום הוראת העברית כשפה נוספת לתלמידים עם קשיים או לקויות שפה בשפת האם.​

אורך הקורס:

14 שבועות (סמסטר)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print